Heeft een oeroude kunstvorm als opera nog wel zin in hoogtechnologische tijden? Overleeft het live samenkomen voor een avondje akoestische opera of sterft de kunstvorm straks uit in een zee van beeldschermen, algoritmen en autotune?De Nederlandse Reisopera, muziektheatergezelschap Het Geluid Maastricht en de University of Twente onderzoeken dit in een tweedaags festival, het Reisopera TechTrip Festival (RTTF) op 30 november en 1 december 2016 in Enschede.
Welke nieuwe manieren van storytelling kunnen we creëren door nieuwe technologieën aan de kunstvorm opera te koppelen? De liefde voor zingen, de kracht van muziek en emoties die muziek kan oproepen staan centraal tijdens het Reisopera TechTripFestival. Twee dagen lang kun je o.a. twee interactieve muziektheatervoorstellingen bijwonen (waarin gebruik wordt gemaakt van VR en van drones), zijn er vijf verschillende workshops voor scholieren, een 36-uurs hackathon voor techniek- en kunststudenten, en een gratis toegankelijk randprogramma met lezingen, optredens, een generatiespreekuur en een afsluitende innovatieborrel. Nicolas Mansfield, directeur van de Nederlandse Reisopera legt uit waarom de Reisopera dit festival geïnitieerd heeft: “In de beleving van velen is opera vooral een historische kunstvorm. Wij geloven dat opera ook over de toekomst gaat. Wij spelen met liefde een rol in het onderzoeken van de toepassing van het gereedschap van de toekomst. Ook om de komende generaties te voorzien van opera van betekenis.”
In het kader van het TechTrip Festival bracht Het Geluid Maastricht twee premieres: Les nuits d’été en Weltatem.
De door u geselecteerde fotomap bevat geen foto's