Het exotisme en het oriëntalisme in Bizet’s opera ‘de Parelvissers’ nodigt vandaag de dag uit om na te denken over hoe de sporen van het kolonialisme nog altijd in ons leven te vinden zijn. Het Geluid Maastricht en Likeminds slaan de handen ineen om een voorstelling te maken die speelt in het randprogramma van ‘De Parelvissers’ van de Nederlandse Reisopera, maar dat ook als autonoom werk kan worden gezien.
Actrices Romy Roelofsen (Het Geluid) en Sarah Jonker (Likeminds) scannen hun eigen familiegeschiedenissen op koloniale invloeden. Bij de één zijn de Indische trekken zeer goed te zien in het gezicht, de ander lijkt een gewoon Hollands meisje, maar toch werd haar broertje geboren met enigzins blauwe billen. Waarom praten, leven en eten we zoals we dat doen? Vergeten we soms door het jachtige leven in het hier en nu, hoezeer we gevormd worden door onze familie geschiedenissen?
‘Iedereen blijft maar naar parels vissen’, is een voorstelling opgebouwd uit een fijne mengeling van feiten en fictie. De muzikale parels van Bizet duiken op in nieuwe jasjes. De voorstelling gaat op tournee langs theaters en bijzondere locaties in verschillende Nederlandse steden.
Al twee keer eerder maakte Muziektheatergezelschap Het Geluid Maastricht randprogrammeringsproducties bij grote zaalproducties van de Nederlandse Reisopera. Naast Tristan und Isolde speelden ze een korte voorstelling met de Wesendonck Liederen van Wagner in combinatie met een nieuw geschreven tekst over whatsapp en de Duitse Romantiek. En tijdens de tour van de Johannes Passion was Het Geluid op reis met een sopraan en een kistorgel om in de stilte en gebedsruimtes van plaatselijke ziekenhuizen een hedendaags lijdensverhaal op te voeren.
‘Iedereen blijft maar naar parels vissen’
Een cocreatie van de Nederlandse Reisopera, Likeminds en Het Geluid Maastricht. Een coproductie met Theater aan het Vrijthof. Mede mogelijk gemaakt door de Provincie Limburg
Muziek: Georges Bizet
Geluidsontwerp: Geert Oddens
Tekst: Gable Roelofsen i.s.m met de acteurs
Spel: Sarah Jonker en Romy Roelofsen
Regie: Gable Roelofsen